Vad är hyperfokus?

Många med ADHD upplever hyperfokus - att uppslukas av något och ha svårt att slita sig från det

Personer med ADHD har svårt att styra sin uppmärksamhet. Det här tar sig ibland uttryck i hyperfokus, alltså att du uppslukas intensivt av något och har svårt att sluta fokusera på det. I det här inlägget kan du läsa om vad hyperfokus är och i vilka situationer det kan uppkomma. I del 2 kan du läsa om 10 strategier för att balansera hyperfokus till en fungerande och hälsosam nivå. 

En del människor upplever hyperfokus, utan att samtidigt ha de svårigheter som är förknippade med ADHD. Men dessa inlägg riktar sig framför allt till dig som både har ADHD och upplever hyperfokus. Och till er som är anhöriga förstås!  

Hyperfokus kan vara fantastiskt. Att hyperfokusera kan vara berusande, du kanske känner det som att världen runtom försvinner. Det som är i fokus kanske upplevs som oerhört intressant och meningsfullt. Tankar, färger och konturer kanske blir klarare och skarpare. En del får väldigt mycket gjort när de hyperfokuserar och känner sig starka, kreativa och kompetenta så länge de är kvar i tillståndet. Jag tror att de som pratar om ADHD:ns superkrafter har kommit i kontakt med hyperfokus (hos sig själv eller någon annan).

Hyperfokus har ofta ett högt pris. En knepig grej med hyperfokus är att det kan gå ut över viktiga saker i livet – som sagt, det kan kännas som att världen runtom försvinner. Du kanske inte märker av hunger, törst, trötthet eller behov av att gå på toaletten. En del beskriver även en minskad smärtkänslighet när de hyperfokuserar. När du hyperfokuserar finns en risk att du inte tar hand om din kropp och hälsa på det sätt du behöver. Du kanske är uppe hela natten och får för lite sömn. Eller du märker först när du pausar att dina händer har blivit alldeles såriga eller att du suttit så konstigt att du knappt kan röra ena benet. 

Hyperfokus förbrukar ofta enormt mycket energi, även om det i stunden kan kännas som att din energi är oändlig och flödande. När du väl pausar kan du känna dig fullkomligt utmattad och handlingsförlamad. En del får ångest, blir nedstämda eller irriterade. Du kanske hamnar i konflikter, får gråtattacker eller bara sitter och stirrar. Det kan bli svårt att tänka klart och att fatta beslut.

Människor som ser hyperfokus utifrån (till exempel hos en vän, elev eller kollega), ser inte alltid priset som personen med ADHD betalar. Att någon med ADHD kan uppbåda enormt fokuserad uppmärksamhet och handlingskraft i vissa situationer eller tidpunkter, betyder inte att det är personens normaltillstånd. 

Hyperfokus är inte lydigt. Hyperfokus fångas inte alltid av något som du medvetet valt att fokusera på eller som ger dig glädje på lång sikt. Hyperfokus som lyfts fram i media verkar ofta handla om att någon skapat något intressant, till exempel skrivit en bok eller startat ett företag. Inte lika ofta ser jag berättelserna om att ägna timmar åt att klämma finnar, att gå igenom alla detaljer i ett bråk på sociala medier eller att med enormt engagemang leta upp recept och införskaffa komplicerade ingredienser till maträtter som sedan aldrig lagas. Men dessa typer av situationer är en lika stor och verklig del av livet för många med ADHD.

Exempel på situationer som kan trigga hyperfokus:


Hobbyprojekt
. Till exempel rycka ogräs i trädgården tills fingrarna blöder, bygga sitt eget tangentbord till datorn under flera dygn eller fastna alldeles för länge i en intressant sminkning på morgonen när du ska iväg.

Sociala situationer. Vissa går igång på intensiva samtal. En del blir helt uppfyllda av att gå på fest. En del upplever en enorm närvaro med en ny dejt.

Shopping. Du kanske har tänkt köpa ett nytt diskställ, ett usb-minne, barnskor eller träningskläder. Plötsligt är du helt uppslukad av att gå igenom tusentals sidor på webshoppar, läsa forumtrådar, tester och recensioner.

Hushållsarbete. Till exempel att städa badrummet i flera timmar eller att vara helt uppslukad av att sortera och organisera garderoben under flera dagar.

Arbete. En del personer hamnar i hyperfokus på jobbet eller kopplat till vissa uppgifter. En del har för vana att vara i hyperfokus hela arbetsdagar eller under stora delar av arbetet. Om du alltid kommer hem från jobbet och håller på att kissa på dig, så kan det vara en ledtråd.

“Någon hade fel på internet”. Internetforum, sociala medier, artiklar, videos. Internet erjuder mycket att hyperfokusera på.

Hur känns hyperfokus för dig?

Dela gärna med dig i kommentarerna!


Rebecka Bratt

leg psykolog

2 Comments

Jenn · March 11, 2022 at 9:31 pm

Jag har inte reflekterat över det tidigare, men jag hyperfokusersde under hela min studietid, nu hyperfokuserar jag på jobbet och på helgerna låter jag mig hyperfokusera på städning. Det som blir resultatet är väldigt bra betyg och riktigt effektivt arbete, men när jag slutar för dagen är jag ibland så trött i huvudet att jag bara kan ligga i sängen och kolla in i väggen.

Strategier för att balansera hyperfokus - ADHDonline · November 2, 2021 at 9:47 am

[…] du vill läsa mer om vad hyperfokus är, se del 1 – vad är hyperfokus? I detta inlägg går vi genom tips och strategier för att balansera hyperfokus. Syftet med att […]

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published.