Arbetsterapeutiska insatser vid adhd och autism
Hos oss kan du, med eller utan fastställd diagnos adhd och/eller autism, få hjälp av vår arbetsterapeut. Kontakten sker digitalt vilket gör att du kan befinna dig där det passar dig.
Ett introduktionsbesök hos vår arbetsterapeut kostar 750kr och du kan boka detta själv här via hemsidan. Därefter kostar varje besök 1100kr. Det är du själv som styr hur många gånger och hur ofta du vill träffas.
- Vid adhd och autism är det vanligt att uppleva svårigheter med att utföra vardagliga aktiviteter, exempelvis i hemmet, på arbetet eller i skolan. Dessa svårigheter kan ofta kopplas till bristande förmåga att hantera tid, planera, prioritera, påbörja, bibehålla uppmärksamhet eller att avsluta uppgifter. Det kan i sin tur leda till utmaningar i vardagen när det gäller att skapa och följa rutiner och man kan uppleva en obalans mellan aktivitet och vila.
- Vår arbetsterapeut börjar alltid med att göra en kartläggning av hur det fungerar för dig i vardagen, och går gärna igenom eventuellt neuropsykiatriskt utlåtande för att få ännu mer kunskap om hur just du fungerar.
- Ni kommer sedan tillsammans fram till mål med kontakten. Därefter arbetar ni tillsammans för att hitta passande strategier, rutiner och ser över behovet av eventuella kognitiva hjälpmedel som kan vara användbara för dig. Läs mer om kognitiva hjälpmedel här.
Exempel på arbetsterapeutiska insatser vid adhd:
– Kartläggning av din funktion i vardag/arbete/skola
– Planering, prioritering och organisering i vardagen/arbete/studier
– Tidshantering
– Upprätta och bibehålla rutiner i vardagen
– Strategier mot uppskjutandebeteende
– Aktivitetsbalans
– Tips om kognitiva hjälpmedel (bl.a. appar på mobilen)
– Strukturering av miljön i hemmet
Legitimerad arbetsterapeut på ADHDonline
Sofi Lindblom
leg arbetsterapeut
Sofi Lindblom är legitimerad arbetsterapeut sedan februari 2021 och har erfarenhet av att arbeta inom specialistpsykiatri, främst med patienter diagnostiserade med adhd och autism. Arbetsterapeutiska insatser kan handla om struktur, rutiner, tidshantering, planering och aktivitetsbalans vilket Sofi har arbetat med både i individuella kontakter, grupper samt genom föreläsningar. Sofi har också en lång erfarenhet från att ha arbetat inom anpassad grundskola.